22 augustus 2017

Nijmeegse sterrenkundigen stappen in zwaartekrachtsgolvendetector Virgo

Virgo, een detector voor zwaartekrachtsgolven

De astrofysici van de Radboud Universiteit Nijmegen gaan deelnemen aan Virgo, een detector voor zwaartekrachtsgolven. Het is de eerste groep sterrenkundigen die zich aansluit bij dit Europese experiment. Ze gaan helpen de bronnen op te sporen van deze golven, die Albert Einstein voorspelde maar die nog nooit zijn gemeten. Zelf krijgen ze met het experiment een heel nieuw venster op het heelal. In 2015 wordt de eerste meting verwacht. Vorige week is door wetenschapsfinancier NWO 2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de Nederlandse bijdrage aan Virgo. Zwaartekrachtsgolven worden voorspeld in de bijna honderd jaar oude algemene relativiteitstheorie van Einstein. Maar ze zijn nog nooit direct gemeten. Als objecten heel erg zwaar zijn, heel erg snel bewegen en dicht bij elkaar staan, wordt de zwaartekracht zeer sterk. Zo sterk dat er door de vervorming van de ruimte golven ontstaan die zich ongehinderd door het heelal kunnen verplaatsen. Sinds de jaren ’80 bouwen natuurkundigen in de VS en Europa aan super gevoelige precisie-instrumenten, en binnen een jaar of drie zou het ook daadwerkelijk moeten lukken om de kleine rimpelingen in de ruimtetijd te meten. Samensmeltende dubbelsterren en naar elkaar toe bewegende zwarte gaten, zijn typisch de zware objecten in de ruimte die zwaartekrachtsgolven zouden kunnen produceren.