12 december 2017

APEX werpt een blik op het hart van een quasar

Impressie van het hart van quasar 3C 279

Een internationaal team van astronomen heeft het hart van een verre quasar met ongekende scherpte waargenomen: twee miljoen keer ( 😯 ) zo scherp als het menselijk oog. De waarnemingen, waarbij de Atacama Pathfinder Experiment (APEX)-telescoop voor het eerst met twee telescopen op andere continenten werd verbonden, zijn een cruciale stap in de richting van het ambitieuze doel van het

1. Anoniem zegt:

Maar waar zijn de waarnemingen? Ik zie alleen impressies die waarschijnlijk van geen kant lijken op de radioplaatjes…

2. Een terechte vraag. De bron van de ESO verteld er weinig over, maar op een site van het Max Planck Instituut in Duitsland komt ik de volgende info tegen: On May 7, 2012, astronomers connected radio telescopes in Chile, Hawaii and Arizona for the first time using the technique of Very Long Baseline Interferometry (VLBI). They were able to make the sharpest observation ever of the centre of a distant galaxy, the bright quasar 3C 279, which contains a supermassive black hole with the mass of as much as a billion times the mass of the sun. The observations show that the quasar’s radio signals come from within a region only 28 micro-arc seconds in diameter, corresponding to just 1 light year within the nucleus of this quasar. Ahum, weinig nieuws t.o.v. wat je in de Astroblog leest. Ik heb nog gezocht naar het wetenschappelijke artikel hierover, maar kan tot dusver niets vinden. Als ik ‘m gevonden heb zal ik het hier direct plaatsen.