28 maart 2024

Gliese 581g als bewoonbare exoplaneet in ere hersteld

Credit: PHL @ UPR Arecibo

In 2010 werden bij de rode dwergster Gliese 581 20 lichtjaar verderop een aantal exoplaneten ontdekt, waarvan sommigen zich zouden bevinden in de zogenaamde bewoonbare zone, de ruimte rondom de ster waar het precies warm genoeg is om water vloeibaar te laten zijn – één van de voorwaarden om leven mogelijk te maken. Eén van die exoplaneten is Gliese 581g. Kort na de bekendmaking ervan in september 2010 door het team van Steven S. Vogt (UC Santa Cruz) kwamen andere sterrenkundigen met tegengestelde berichten, dat Gliese 581g helemaal niet zou bestaan en dat Vogt’s team de gegevens van de HIRES spectrometer op de Keck I telescoop op Hawaï verkeerd zou hebben geïnterpreteerd. Deze week blijkt na hernieuwd onderzoek met het HARPS instrument [1]Het HARPS instrument, dat verbonden is aan een 3,6-m telescoop van de European Southern Observatory (ESO) in Chili, meet bewegingen in het sterlicht, waarmee gravitationele schommels veroorzaakt door … Lees verder aan het systeem rondom Gliese 581 dat de exoplaneet wel degelijk bestaat. Z’n massa is minstens 2,2 keer die van de aarde en hij bevindt zich op 0,13 Astronomische Eenheden – da’s de afstand aarde-zon, 0,13 AE=19 miljoen km – van de rode dwerg, midden in de bewoonbare zone. Gliese 581 is kleiner en minder heet dan onze eigen zon, dus z’n bewoonbare zone, die ook wel de Goudlokje-zone wordt genoemd, is kleiner dan die van de zon. Met die gunstige plek is Gliese 581 in de ‘Catalogus van Bewoonbare Planeten’ direct opgestoomd naar plek #1! Hieronder zie je het systeem rondom Gliese 581, met in het groen (of is ’t nou turkoois?) de bewoonbare zone.

Credit: PHL @ UPR Arecibo

Bron: Universe Today.

1 Het HARPS instrument, dat verbonden is aan een 3,6-m telescoop van de European Southern Observatory (ESO) in Chili, meet bewegingen in het sterlicht, waarmee gravitationele schommels veroorzaakt door nabije exoplaneten zichtbaar kunnen worden gemaakt.