23 oktober 2017

Precies honderd jaar geleden werd kosmische straling ontdekt

Victor Hess in zijn ballon

Op 7 augustus 1912 stapte de Oostenrijkse natuurkundige Victor Hess in een heteluchtballon en daarmee bereikte hij een hoogte van 5,3 km. Aan boord had hij drie ‘Wulf electrometers’, waarmee hij ontdekte dat de ionisatie van luchtdeeltjes toenam naarmate hij hoger in de atmosfeer was. Dat lucht kan worden ontdaan van z’n electrische lading was al eind 18e eeuw door de Franse natuurkundige Charles-Augustin de Coulomb ontdekt, maar Hess kon meten dat de ionisatie hoog in de lucht drie keer hoger was dan aan het aardoppervlak. Dit was het bewijs dat de oorzaak van de ionisatie uit de ruimte kwam. Eerder was al duidelijk dat geladen deeltjes of r

1. “Om een voorbeeld van de hoeveelheid energie van de kosmische straling te geven: op 15 oktober 1991 werd ergens boven de Dugway Proving Ground, een legerbasis van de VS, een kosmisch deeltje gemeten dat een energie van maar liefst 3,2 × 10^20 eV had”

Wat kan 1 zo’n deeltje aan schade geven? En hoe meten ze zo’n enkel hoog geladen deeltje eigenlijk?
    Moeten niet te veel tegelijk op ons afgeschoten worden….

2. Ja, van dat soort megajoekels van protonen moet je er niet teveel op je af krijgen. Dat Oh-mijn-God-deeltje had een kinetische energie gelijk aan die van een basketball (142 gram) die met 100 km per uur wordt weggegooid. 😯 Da’s dus één elementair deeltje!