14 december 2017

Vroege heelal reïoniseerde door explosieve groei zware sterrenstelsels

De kosmische microgolf-achtergrondstraling, waargenomen door de South Pole Telescope

Gebruikmakend van gegevens die verzameld zijn met de 10 meter South Pole Telescope (SPT) zijn Oliver Zahn ( Berkeley Center for Cosmological Physics (BCCP) van de Universiteit van Californi

Opmerkelijk en een uitdaging voor de huidige modellen, die stellen dat massieve sterrenstelsels in de loop van de miljarden jaren ontstaan uit samensmeltingen tussen kleinere stelsels. Eigenlijk vormt dit nieuws een bevestiging voor iets wat ik vroeger op AstroStart al vaak gezegd heb: er zijn meerdere manieren om massieve structuren te vormen: bottom-up en top-down. Beide processen gebeuren tegelijkertijd. In het geval van massieve elliptische sterrenstelsels betekent het bottom-up scenario het klassieke model van samensmeltingen. Top-down is dan het in 1 keer inklappen van een gaswolk tot een proto-elliptisch sterrenstelsel, die vervolgens in korte tijd een grote omvang kan bereiken. De jonge massieve stelsels uit het nieuwsbericht zouden dan top-down ontstaan moeten zijn. Maar ach, ik ben ook maar een amateur 😉

(Bij exoplaneten geldt hetzelfde: sommige Jupiterachtige exoplaneten zijn bottom-up ontstaan dmv de zogenaamde core-accretion, waarbij zich eerst langzaam een enorme rots- en ijsachtige kern vormt, die daarna supersnel enorme hoeveelheden waterstof en helium aantrekt. Andere Jupiterachtige exoplaneten zijn heel snel top-down gevormd: door middel van het snel instorten van een “verstoring” in de protoplanetaire schijf, waarbij heel snel volatiele stoffen zijn samengetrokken tot een proto-Jupiter, die daarna zwaardere rots- en ijsachtige stoffen heeft aangetrokken en in zijn kern heeft verzameld.)