22 oktober 2017

Enorme gaswolk rondom de Melkweg ontdekt

De Melkweg wordt omgeven door een enorme, hete gaswolk. Ook de grootste satellietstelsels van de Melkweg, de beide Magelhaanse Wolken, zijn ingebed in deze gaswolk. Klik voor een (veel) grotere versie!

Astronomen hebben ontdekt dat de Melkweg omringd wordt door een gigantische halo van heet gas, die zich uitstrekt over een afstand van een paar honderdduizend lichtjaar. De geschatte massa van deze halo is vergelijkbaar met de massa van alle sterren in de Melkweg bij elkaar. Als de grootte en massa van de gashalo bevestigd worden, zal dat een oplossing kunnen zijn voor het “missende baryon-probleem”.

Baryonen is een verzamelnaam voor protonen en neutronen, de bouwstenen van atoomkernen. Baryonen maken 99,9 procent uit van de totale massa van “normale materie” in het universum (de rest bestaat vooral uit elektronen). Normale materie maakt echter slechts een klein deel uit van de totale massa in het universum: de rest is zogenaamde “donkere materie”. Metingen van extreem verre sterrenstelsels (en hun halo’s) laten zien dat de verhouding tussen normale materie en donkere materie ongeveer 1 op 6 is geweest. Vandaag de dag blijkt echter dat de helft van alle baryonen “kwijt” is!

De ontdekking van de hete gashalo rondom de Melkweg zou een verklaring kunnen vormen. Voorheen was al het bestaan van een “warme” gashalo rondom de Melkweg bekend, met een temperatuur van 100.000 tot 1 miljoen graden. Later werden er aanwijzingen gevonden voor het bestaan van een tweede, hetere gashalo (met een temperatuur van 1 tot 2,5 miljoen graden). Nu blijkt dat deze veel groter en massiever is dan voorheen werd aangenomen.

Hoe heeft men dit geflikt? Men heeft hiertoe gebruik gemaakt van twee r