29 maart 2024

Jonge, zeer actieve proto-cluster van sterrenstelsels ontdekt

De protocluster in kwestie. De groen omcirkelde stelsels zijn degene met de meeste stervorming. Let op: sommige objecten op deze foto staan op de voorgrond en behoren dus niet tot de protocluster! Klik voor grotere versie. Credit: NAOJ.

Japanse astronomen hebben gebruik gemaakt van de Subaru Telescoop om een protocluster van sterrenstelsels te ontdekken, die zeer compact en actief is. De protocluster staat op een afstand van 11 miljard lichtjaar, waardoor we de cluster zien zoals deze er 11 miljard jaar geleden uitzag. De stervorming in de protocluster is intens: sommige van de vele stelsels in de protocluster produceren maar liefst 10.000 sterren per jaar (en da’s 100 keer meer dan in onze Melkweg).

Vandaag de dag worden clusters gedomineerd door oude, inactieve elliptische sterrenstelsels. De nieuw ontdekte protocluster is echter een plaats waar de voorgangers van elliptische stelsels ontstaan en enorm snel groeien. Vandaar dat de protocluster een ideale manier is om de vorming van sterrenstelsels en clusters van sterrenstelsels te bestuderen. Het vormt als het ware het ideale laboratorium om meer te weten te komen over het ontstaan en de geschiedenis van de grote samenhangende structuren in het heelal.

Bron: National Astronomical Observatory of Japan

1. Een stervorming van 100 keer meer dan de Melkweg lijkt aan de lage kant te zijn, de Japanse astronomen komen uit op een SFR (star formation rate) van bijna 10 000 zonsmassa’s per jaar, dan zou de SFR van de Melkweg bijna 100 zonsmassa’s per jaar moeten zijn. De SFR van de Melkweg is een stuk lager, schattingen die de afgelopen jaren zijn gepubliceerd varieren van ongeveer 1 tot 4 zonsmassa’s per jaar. Het persbericht spreekt overigens van “The intense star-forming activity in the entire observed region of the protocluster amounts to new star formation equivalent to 10,000 Suns per year.”, het gaat dan om de massa van 10 000 zonnen en niet op het aantal sterren. Het aantal zal groter zijn omdat de gemiddelde stermassa minder is dan een zonsmassa.