22 augustus 2017

Sterrenstelsels werden al snel stoffig

De omcirkelde stelsels maken deel uit van de CANDELS-studie. Iedere kleur staat voor een bepaalde afstand (dus een bepaalde leeftijd)

In het dagelijks leven kan stof behoorlijk hinderlijk zijn. Toch vormt stof een belangrijke bouwsteen voor sterren en planeten. Astronomen willen dan ook graag weten hoe kosmisch stof precies ontstaat. Deze kennis vormt een integraal onderdeel van ons begrip van sterrenstelsels, sterren en planeten. Hiertoe is een team van astronomen begonnen met een grootschalig onderzoek naar de geschiedenis van kosmisch stof, waarbij ze gebruik maken van waarnemingen die verricht zijn met de Hubble Space Telescope.

Voorgaande onderzoeken hebben laten zien dat sterrenstelsels vanaf zo’n 1,5 miljard lichtjaar na de oerknal flink wat stof bevatten. Maar hoe zit dat bij jongere sterrenstelsels? Om hier antwoord op te vinden is men de CANDELS-studie begonnen: Cosmic Assembly Near-infrared Deep Extragalactic Legacy Survey.

Men heeft hierbij de Hubble-ruimtetelescoop gericht op stelsels die zo ver weg staan, dat we ze zien zoals ze 500 miljoen tot 1,5 miljard lichtjaar na de oerknal waren.