19 oktober 2017

Het sprookje van de quasar en de verdwenen sterren

Artistieke impressie van de quasar uit het onderzoek. De superheldere quasar is goed zichtbaar – het onderliggende sterrenstelsel helemaal niet

Astronomen hebben gebruik gemaakt van de Hubble-ruimtetelescoop om

1. Er is nog een mogelijkheid, namelijk dat er helemaal geen sterrenstelsel IS. De beroemde astronoom Halton Arp verbreidt deze opvatting al decennia lang. Zie http://www.haltonarp.com/articles/origins_of_quasars_and_galaxy_clusters maar ook http://scientopia.org/blogs/galacticinteractions/2011/01/14/one-of-astronomys-pet-crackpot-theories-non-cosmological-quasar-redshifts/ . Op de laatste site wordt Arp afgeschilderd als een crackpot maar dat is onjuist. Arp is een zeer belangrijk astronoom die het, net als zijn opponenten, mis kan hebben.

2. Halton Arp is met zijn standpunt een eenzame in de woestijn, kan je volgens mij toch wel stellen. In de jaren zestig kon je zijn opvatting dat quasars worden uitgeworpen door actieve sterrenstelsels nog huldigen dankzij de gebrekkige waarnemingen. Maar door de komst van de grote telescopen als Hubble, VLT en Keck kunnen we toch wel stellen dat quasars echt de kernen van actieve sterrenstelsels zijn. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Halton_Arp#Critics voor dit onderwerp. Dat Arp als een crackpot wordt afgeschilderd keur ik overigens af. Zijn atlas van bijzondere en merkwaardige objecten is erg waardevol en hij heeft veel goeds gedaan voor de sterrenkundige gemeenschap.

Bovendien, hoe komt zo’n quasar dan aan zijn brandstof? Okee, hij zou van een intergalactische gaswolk kunnen snoepen, maar dat verklaart niet hoe de quasar in zo’n korte tijd zo massief kon worden.

4. Leuk dat jullie reageren. Het bewijs tegen Arps lokale correlatie theorie vind ik toch wel overtuigend. En er is volgens het artikel onafhankelijk bewijs voor stof dus is het waarschijnlijk dat er een stelsel is.

5. Hihi, je lijkt wel verbaasd te zijn dat we reageerden.