23 oktober 2017

Opnieuw potentieel bewoonbare exoplaneet ontdekt

Artistieke weergave van de potentieel bewoonbare exoplaneet HD 40307g. Klik voor een grotere versie.

Een internationaal team van wetenschappers heeft de ontdekking bekend gemaakt van een potentieel bewoonbare exoplaneet. De planeet staat op een afstand van 42 lichtjaar in de richting van het zuidelijke sterrenbeeld Pictor. De planeet draait rond de zonachtige ster HD 40307 en maakt deel uit van een dichtbevolkt zonnestelsel met minstens zes planeten. HD 40307 is de derde ster die we kennen met minstens zes planeten en de eerste van deze met een planeet in de bewoonbare zone, de zone waarin vloeibaar water aan het oppervlak van een planeet zou kunnen voorkomen.

Voorheen waren bij de ster al drie planeten bekend. Daar zijn er nu dus drie bijgekomen, inclusief de potentieel bewoonbare planeet HD 40307g. De planeet is een zogenaamde superaarde, met een massa van zeven keer die van de aarde. De diameter van de planeet ligt tussen de 1.9 en 2.5 die van de aarde – dat hangt af van de samenstelling van de planeet: meest rots of meest ijs. HD 40307g ontvangt gemiddeld zo’n 67% van het zonlicht dat de aarde ontvangt.

Er zijn geen gegevens bekend over de samenstelling van de atmosfeer van de planeet. Als we ervan uitgaan dat de atmosfeer een opgeschaalde versie is van de aardatmosfeer, zou de gemiddelde oppervlaktetemperatuur zo’n 9 graden Celsius bedragen. Het verschil in temperatuur zou echter groot kunnen zijn: aangezien de omloopbaan van de planeet niet-cirkelvormig is, kan de afstand tot de moederster behoorlijk vari