29 maart 2024

Hubble spot het lensvormige sterrenstelsel NGC 5010

Credit: ESA/Hubble & NASA

Ze worden lensvormig sterrenstelsel genoemd, een type sterrenstelsel dat zich volgens de zogenaamde Hubble-sequentie tussen een elliptisch sterrenstelsel en een spiraalvormig sterrenstelsel bevindt. Die Hubble-sequentie – ook wel de Hubble-reeks of -classificatie geheten – is genoemd naar de sterrenkundige Edwin Hubble, die als eerste met die indeling aankwam. Naar dezelfde Hubble is ook de bekende ruimtetelescoop genoemd, die sinds 1990 in de ruimte is. Daarmee hebben ze onlangs zo’n lensvormig sterrenstelsel gefotografeerd: NGC 5010. Deze ligt 140 miljoen lichtjaar van ons verwijderd in het sterrenbeeld Maagd (Virgo). Het is een stelsel in verandering, want langzaam maar zeker is het bezig om van een spiraalstelsel te veranderen in een vormloos elliptisch sterrenstelsel. NGC 5010 bestaat voor het grootste gedeelte uit oude, rode sterren. Er is weinig gas meer dat gebruikt kan worden om ‘verse’, jonge, blauwgekleurde sterren te vormen. Een prachtige foto, nietwaar? Hubble heeft ‘m gemaakt met z’n Advanced Camera for Surveys (ACS). Bron: NASA.

1. Hephaistos zegt

Ik vind ‘m knap veel stof bevatten voor een lensvormig sterrenstelsel

2. Ja, hij doet mij ook veel aan M82 denken, het welbekende ‘starburst galaxy’ in Grote Beer. Maar ja, da’s ook geen lensvormig sterrenstelsel.