28 maart 2024

Nederlands bedrijf maakt telescoop-cabines APERTIF-Project bij Westerbork

Een impressie van de cabinetten naast de Westerbork radioschotels. Credit: ASTRON.

Het Nederlandse bedrijf COMTEST Engineering B.V. in Zoeterwoude heeft de Europese aanbesteding gewonnen voor het maken van telescoop-cabines voor het APERTIF-project van ASTRON. APERTIF, dat staat voor ‘Aperture tile in focus’ (ontvangers in het focuspunt van de telescoop), is een project waarmee sterrenkundigen en ingenieurs van ASTRON het ontvangstoppervlak van de Westerbork Synthese Radio Telescoop (WSRT) gaan vergroten met een factor 25. Dit wordt bereikt door meerdere ontvangers in de focus van elke schotel te plaatsen, in plaats van één ontvanger. Zo’n cluster van ontvangers in de focus van de schotel wordt ook wel een focal-plane array (FPA) genoemd. De verbetering van het ontvangstgebied van de Westerbork telescoop betekent dat sterrenkundigen grotere delen van de hemel sneller kunnen onderzoeken dan nu het geval is. Een project dat met de traditionele Westerbork telescoop een eeuw zou duren, duurt met Apertif slechts een paar jaar! Door deze enorme vooruitgang kunnen astronomen allerlei nieuwe vormen van astronomisch onderzoek uitvoeren. In de cabines die naast de telescopen geplaatst worden, komen de ontvangers en de digitale verwerkingselectronica voor de APERTIF-antennes. Ook komen er kooien van Faraday (ruimtes die elektromagnetische straling buitensluiten) om de zeer gevoelige antennes te beschermen tegen storing die van de krachtige verwerkingsborden afkomt. Het ontwerp van de cabines lijkt op de containers die bij de internationale LOFAR-stations staan. De cabines, twaalf in totaal, zullen tussen januari en maart 2013 bij de Westerbork telescoop geplaatst worden. De foto toont een impressie van de cabinetten naast de Westerbork schotels. Bron: Astron.