18 oktober 2017

De reusachtige straalstromen van Hercules A in beeld gebracht door Hubble en VLA

Hercules A – alias 3C 348 – is een reusachtig elliptisch sterrenstelsel, twee miljard lichtjaar van ons verwijderd in het sterrenbeeld Hercules. Het sterrenstelsel bevat duizend keer zo veel massa als ons eigen Melkwegstelsel en het centrale zwarte gat in Hercules A is met een massa van 2,5 miljard zonmassa’s bijna 600 keer zwaarder dan Sgr A*, het zwarte gat in de kern van de Melkweg. Hercules A is onlangs in detail gefotografeerd door de Hubble ruimtetelescoop en de

1. aronjaco zegt:

Proficiat. Schitterende blog .Ik lees met heel veel interesse uw artikelen. Uitermate leerzaam en mooie foto’s.Toch facinerend ( zacht uitgedrukt) hé , dat heelal. Wie begrijpt daar allemaal iets van , ik bedoel , hoe werkt alles samen. Dat zal nog in lang niet kunnen beschreven worden . Nog een beetje veel wetenschap zoals die nu bestaat ontdekken , zoals een kind dat leert de beentjes en handen bewegen , leert kruipen enz.. Hoever zouden wij al staan binnen die vergelijking? Voor het eerst de oogjes open of zo …???

2. Bedankt voor het compliment, leuk om te lezen dat het gewaardeerd wordt. Ja, da’s een interessante vraag hoever we nu staan in de wetenschap. Aan het einde van de 19e eeuw werd gedacht dat de wetenschap wel zo’n beetje alles wist wat er te weten viel en dat er nog maar een paar kleine probleempjes waren, wolkjes aan de horizon werden ze geloof ik genoemd, die nog moesten worden opgelost. Uit die wolkjes zijn later de relativiteitstheorie en de quantum mechanica voortgekomen, maar die twee grote theorieën kunnen nog steeds veel dingen niet verklaren.