13 december 2017

‘Donkere kern’ van cluster Abell 520 blijkt toch niet zo donker te zijn als gedacht

Abell 520. Blauw is hier de donkere materie, oranje de gewone materie, zoals dat in maart 2012 bekend was.

In maart dit jaar bleek uit waarnemingen gedaan met de Wide Field Planetary Camera 2 (WFPC2) aan boord van de Hubble ruimtetelescoop dat er in de kern van de cluster van sterrenstelsels genaamd Abell 520 een overschot aan verborgen donkere materie is en een tekort aan zichtbare, gewone materie in de vorm van sterrenstelsels. Men sprak van een ‘donkere kern’ van Abell 520, een cluster die zich 2,4 miljard lichtjaar van ons vandaan bevindt. Recent onderzoek van dezelfde cluster, uitgevoerd door een team sterrenkundigen onder leiding van

1. Freezotic van Novaloka zegt:

Zou het niet gewoon waterstofgas kunnen zijn die donkere materie?

2. Nee, da’s niet waarschijnlijk. De botsing van de clusters zou verhitting van dat waterstofgas tot gevolg hebben en dat zou vervolgens röntgenstraling gaan uitzenden, hetgeen de sterrenkundigen met instrumenten als Chandra kunnen waarnemen. Maar da’s in Abell 520 niet het geval. Eh… ooit in de prehistorie van de Astroblogs hadden we hier een Gerard van Novaloka rondlopen. Familie?