28 maart 2024

Vega is oud genoeg om leven te herbergen

Vega is 12.000 jaar geleden de poolster geweest. In het jaar 13.727 zal dat opnieuw het geval zijn. Credit: Martin S. Mitchell

Vega is een heldere ster in het sterrenbeeld Lier. De ster staat op 25 lichtjaar afstand en is de op-vijf-na helderste ster aan de aardse sterrenhemel. In 1983 hebben astronomen stof ontdekt rond Vega, een aanwijzing dat de ster een planetenstelsel zou kunnen herbergen. Helaas werd Vega geacht slechts 200 miljoen jaar oud te zijn, vermoedelijk te jong om leven te kunnen voortbrengen op eventueel aanwezige rotsplaneten. Nieuwe schattingen hebben echter uitgewezen dat Vega veel ouder is dan gedacht.

Astronomen hebben namelijk ontdekt dat Vega nogal snel rond haar as draait: de ster heeft hier 17 uur voor nodig. Hierdoor wordt het inwendige van de ster opgeschud, waardoor de samenstelling van het oppervlak en van het inwendige gelijk wordt getrokken. Dat betekent dat het gehalte van zware elementen in Vega verkeerd is ingeschat. Als gevolg hiervan is ook de massa van de ster verkeerd ingeschat – massievere sterren evolueren sneller.

Volgens de nieuwste schatting weegt Vega 2,15 keer meer dan de zon. Dat vertaalt zich in een leeftijd van 850 miljoen jaar. Dat betekent dat geschikte planeten zich gevormd kunnen hebben, en dat er voldoende tijd is verstreken om het ontstaan van primitief leven mogelijk te maken. Maar goed, dat is allemaal hypothetisch: voorlopig moet de eerste planeet in een omloopbaan rond Vega nog ontdekt worden.

Vega is een ster uit de A-klasse. Deze worden wel “blauw reuzen” genoemd. Door de snelle rotatie heeft Vega een afgeplatte vorm. Credit: R.J. Hall/Wikipedia.

Bron: ScienceDaily

1. Jan de Vries zegt

U zegt: Volgens de nieuwste schatting weegt Vega 2,15 keer meer dan de zon.
    Vreemd gezegd, wat is nu bedoeld met het gewicht van een ster?
    Wellicht de massa van die ster.

Stel iemand heeft nog geld van mij tegoed.
    Ik heb hem al 100 euro gegeven.
    Later geef ik hem nog eens 10 euro, een keer 50 euro en nog eens 10 euro.
    Dan heb ik hem al drie keer meer gegeven.
    Maar dat is iets anders dan drie keer zo veel.
    U bedoelt toch dat de massa van Vega 2,15 keer zo groot is als die van de zon is.

2. Omg Dankjewel nu kan ik mijn Werkstuk afmaken dankje Haleluja website 😉