28 maart 2024

Zouden we ooit terug kunnen reizen in de tijd?

Credit: Ben Gilliland/Cosmonline

Het blijft toch een fascinerende gedachte, dat we ooit wellicht in staat zijn om terug te reizen in de tijd. Sinds Albert Einstein in z’n Speciale Relativiteitstheorie (1905) aantoonde dat tijd niet de statisch en monotoom voortgaande grootheid is zoals het voor zijn tijd werd beschouwd is discussiëren over reizen door de tijd een favoriete bezigheid van wetenschappers, sciencefictionschrijvers, regisseurs en lezers van Astroblogs en NUjij.nl. Specifiek over de vraag of je ook terug kan reizen in de tijd heeft Ben Gilliland van Cosmonline een tweetal schitterende infografieken gemaakt, waarin getoond wordt of het haalbaar en dus realistisch is of niet. Kijken!

Credit: Ben Gilliland/Cosmonline

OK, nou nog een wormgat zien te vinden. 🙂 Bron: Cosmonline.

1. Lastig om te begrijpen, maar boeiend om te lezen.

• Paul gaat op de club toch een keertje opnieuw rekenen aan de relativiteitstheorie? Dan kan hij hier mooi op ingaan.

• Dat laatste stukje over die strings is met een grote korrel zout te nemen. Er is (nog) geen goede theorie die de relativiteitstheorie en de quantumphysica met elkaar verenigt.
      De borrelpraattheorie van Bakker zegt dat je helemaal niet in de tijd kunt reizen. Ook niet naar de toekomst. Er bestaat voor elke waarnemer alleen het moment ‘nu’.

• Dat is dan ook de mooiste (voorlopige) conclusie. Als je terug zou gaan in de tijd creëer je een nieuwe “nu” die ook een nieuwe toekomst veroorzaakt; een alternatieve realiteit. Je gaat dan niet terug in de tijd maar vooruit in een nieuwe “nu” die lijkt op het verleden.

• Kijk, dit kan ik volgen. Wie weet hoe vaak mensen al niet terug in de tijd gegaan zijn. ha ha.. Iedereen die in die nieuwe NU leeft, heeft daar dan geen weet van omdat de andere NU en andere toekomst die er anders geweest zou zijn in het nieuwe NU niet voorkomt. En zelfs moderne fysici denken dat er ontelbaar parallelle universums kunnen bestaan, allemaal met andere toekomstige uitkomsten door andere beslissingen.

Hmm, begin inmiddels de draad weer kwijt te raken. 😉

• Nee, dat bedoel ik helemaal niet. Volgens de Bakkerborrelpraattheorie zijn er geen meerdere nu’s. Er is maar één nu en dat is nu. Verleden bestaat niet en toekomst bestaat niet. Toekomst en verleden zijn concepten die we gebruiken omdat we tijd zo lijken te ervaren. Maar fysisch bestaan ze niet.
          En dat geldt dan voor elk ruimtelijk punt om de boel relatief te maken. Het lijkt op het matrixheelal dat eerder een keer aan de orde kwam.
          Misschien dat nu-1 ook bestaat om causaal verband te verklaren. Daar moet ik nog eens over denken na een glaasje wijn.

2. ja, dat lijkt me leuk. Alleen zei hij laatst dat hij het dan over de speciale relativiteitstheorie zou hebben en niet over de algemene relativiteitstheorie.

3. een interessante gedachte, het is dus mogelijk dat in een gigantisch zwart gat de tijd al miljoenen jaren stil staat terwijl wij als mensheid tijd ervaren……

dus God kan dus toch bestaan buiten de tijd, in een tijdloos universum? eindelijk wetenschappelijk bewijs….

4. Dat is dan wel een God opgesloten in de duistere kerker van een zwart gat. Lekker communiceren met de buitenwereld is uitgesloten.

5. Olaf van Kooten zegt