28 maart 2024

Splinternieuwe telescoop schiet prachtige foto van Carinanevel

Snapshot van de Carinanevel. Credit: ESO. Acknowledgement: VPHAS+ Consortium/Cambridge Astronomical Survey Unit

Ter gelegenheid van de inauguratie van de VLT Survey Telescope van de ESO-sterrenwacht op Paranal, die vandaag in Napels heeft plaatsgevonden, is een spectaculaire nieuwe foto vrijgegeven van de Carinanevel. De VST is een geavanceerde 2,6-meter telescoop, met in zijn hart de enorme 268-megapixel camera OmegaCAM. Hij is ontworpen om de hemel niet alleen snel, maar ook heel scherp in kaart te brengen. Ter gelegenheid van de inauguratie is een spectaculaire opname van de Carinanevel gepresenteerd die met de nieuwe telescoop is gemaakt. Dit stervormingsgebied is een van de meest opvallende en gefotografeerde objecten van de zuidelijke hemel. Diverse ESO-telescopen hebben er al opnamen van gemaakt. De gloeiende gaswolk is echter zó groot dat de meeste grote telescopen hem alleen stukje bij beetje in beeld kunnen brengen. Dat maakt hem geknipt als doelwit voor de VST en zijn grote camera. Dankzij zijn uitstekende optiek en standplaats kan de VST zeer scherpe opnamen maken. En omdat hij is ontworpen voor het doen van hemelsurveys, heeft hij ook een zeer groot beeldveld waar de Carinanevel bijna in zijn geheel in past. Meerdere opnames van de VST zijn nu gecombineerd om één van de meest gedetailleerde en kleurrijke foto’s te maken die ooit zijn gemaakt van de Carinanevel.

De Carinanevel is een enorme stellaire kraamkamer die op een afstand van ongeveer 7500 lichtjaar in de richting van het sterrenbeeld Carina (Kiel) staat. Daarmee is deze wolk van gloeiend gas en stof, die aangelicht wordt door enkele van de helderste en zwaarste sterren die we kennen, één van de meest nabije stervormingsgebieden. De Carinanevel is een perfect laboratorium voor astronomen die geïnteresseerd zijn in de turbulente eerste levensfasen van sterren. De opvallende rode tint van de foto is afkomstig van waterstofgas in de nevel, dat onder invloed van het intense ultraviolette licht van jonge, hete sterren aan het gloeien wordt gebracht. Ook andere kleuren, uitgezonden door andere elementen in het gas, zijn te zien, evenals vele stofwolken. Vlak boven het midden van de foto staat de heldere ster Eta Carinae. Deze kolossale, instabiele ster, die in de negentiende eeuw sterk in helderheid toenam, is een goede kandidaat voor een toekomstige supernova-explosie. Bron: European Southern Observatory.