18 oktober 2017

Tweeling-aarde zal in 2013 ontdekt worden

potentieel leefbare exoplaneten

Hoewel we nu negen potentieel leefbare exoplaneten ontdekt hebben, moet de eerste echte tweeling-aarde nog gevonden worden

Astronomen vermoeden dat de eerste exoplaneet die echt op de aarde lijkt in 2013 gevonden zal worden. Hoewel astronomen in de laatste 20 jaar vele exoplaneten ontdekt hebben die een beetje op de aarde lijken (zoals qua grootte of qua afgeleide oppervlaktetemperatuur), moet de eerste echte tweeling-aarde nog ontdekt worden. Toch zijn astronomen van mening dat in 2013 hier verandering in zal komen.

Astronomen kennen 800 planeten buiten het zonnestelsel, terwijl nog eens 2300 kandidaat-planeten op bevestiging liggen te wachten. Vooral dankzij de Kepler-ruimtetelescoop is het aantal bekende exoplaneten exponentieel toegenomen. De eerste bekende exoplaneten waren allemaal gloeiend hete Jupiter-achtige werelden in nauwe omloopbanen, maar dankzij nieuwe instrumenten zijn steeds kleinere werelden ontdekt.

Impressie van de exoplaneet Kepler-22b

Een maand geleden werd bijvoorbeeld de ontdekking bekend gemaakt van een wereld dat 2,4 keer groter is dan aarde en in de leefbare zone van zijn moederster draait. Inclusief deze planeet (Kepler-22b genoemd) zijn inmiddels negen potentieel leefbare planeten bekend, althans volgens de criteria van het Planetary Habitability Laboratory. Van deze negen planeten is er geen

1. nieuwsbreker alex zegt:

Ik heb Niburu voor je maat. Op infarood en op NASA tape. http://nieuwsbreker.wordpress.com/2012/12/30/jaaroverzicht-2012/

• Zucht, hou eens op met dat Niburu-gedoe zeg. 21 december j.l. is geruisloos gepasseerd, niks Niburu die tegen de aarde knalde, alles bleek 100% gebakken lucht te zijn. Zet je alu-hoedje gewoon af en kom weer tot de mensen.