29 maart 2024

Vrijwilligers ontdekken 15 planeten in de leefbare zone

exomoon

Hypothetische levensvatbare maan van de recent ontdekte exoplaneet PH2-b. Bekijk hier in hogere resolutie. Credit: NASA

Vrijwilligers van het PlanetHunter-project, onderdeel van de Zooniverse, hebben 15 nieuwe planeet-kandidaten ontdekt in de leefbare zones van sterren. Deze 15 kunnen toegevoegd worden aan de 19 planeten waarvan al bekend zijn dat ze in de leefbare zone van hun moederster draaien (waar de temperatuur precies goed is voor vloeibaar water).

De planeten zijn niet direct waargenomen, maar ontdekt door te kijken naar de karakteristieke “dip” in de helderheid van een ster, die het gevolg is van een planeet die voor zijn moederster langstrekt. Van de 15 kandidaat-planeten is er eentje al officieel bevestigd (met 99,9% zekerheid) en dit is de tweede bevestigde planeet die is ontdekt via het PlanetHunters-project. De naam van de Jupiter-achtige planeet is dan ook PH2-b (PlanetHunters 2-b).

Hoewel de aandacht vooral uitgaat naar het ontdekken van aarde-achtige planeten in de leefbare zone, zijn Jupiter-achtige gasplaneten in deze zone even interessant. Gasplaneten kunnen immers manen hebben. Denk maar eens aan Jupiter: deze heeft verschillende grote waterrijke manen. Stel je voor dat je Jupiter op de plaats van de aarde zet, wat zou er dan gebeuren met die manen? Europa, Callisto en Ganymedes zouden bedekt zijn met rivieren, meren en oceanen, en allerlei leefomgevingen ondersteunen. Een verrassend scenario dat zomaar wel eens algemeen zou kunnen zijn.

Meer dan 40 vrijwilligers worden bij naam en toenaam bedankt in de officiële paper van de ontdekking. Eén van hen is Roy Jackson, een 71-jaar oude gepensioneerde politie-agent. Hij zegt “het is moeilijk om het plezier, de verwondering en de trots in woorden te vatten, die ik ervaar doordat ik een kleine bijdrage heb kunnen leveren aan de ontdekking van een planeet”.Mars Hadley, electricien, is ook bij de ontdekking betrokken geweest. “Als mensen mij vragen wat ik vorig jaar heb bereikt, dan kan ik zeggen dat ik geholpen heb bij de ontdekking van een planeet rond een verre ster. Hoe cool is dat?” Zelf planeten ontdekken? Dat kan hierrr… Bron: EurekAlert!

1. Dat is goed nieuws, vooral omdat het zo’n Citizen Science project is. Hier is dat wetenschappelijke artikel, waar in de blog naar verwezen wordt: http://arxiv.org/pdf/1301.0644.pdf