21 oktober 2017

Verre supernova vormt kosmologische mijlpaal

Een type Ia supernovae (linksonder)

Voorbeeld van een type Ia supernova (linksonder)

Astronomen hebben weer een nieuwe mijlpaal bereikt: met de Hubble-ruimtetelescoop is een supernova van type Ia waargenomen waarvan het licht er tien miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken. Ondanks zijn kolossale afstand kon de verre supernova, die de aanduiding SCP-0401 draagt, gedetailleerd onderzocht worden.

De meeste supernova-explosies beginnen met een zware ster waarvan de kern ineenstort. Maar een supernova van type Ia begint (volgens het meest eenvoudige model) met een witte dwergster die materie van een begeleidende ster ‘leent’. Zodra zo’n witte dwerg een bepaalde kritieke massa bereikt, komt het tot een enorme explosie.

Waar andere supernova-explosies grote verschillen in helderheidsverloop laten zien, vertonen supernova’s van type Ia sterke onderlinge overeenkomsten. Dat maakt ze tot uitstekende ‘standaardkaarsen’ voor het meten van kosmische afstanden: hoe zwakker zo’n supernova lijkt, des te verder is hij van ons verwijderd. En tegelijkertijd kan uit zijn spectrum worden afgeleid met welke snelheid hij zich