21 oktober 2017

Help mee om Planeet Vier te onderzoeken

Planet Four
Tegenwoordig is wetenschap niet meer louter het werk van professionals, die met grote en dure instrumenten de wereld om ons heen verkennen. Nee, sinds de komst van talloze ‘Citizen Science Projecten‘ – bij ons schijnt dat burgerwetenschap te heten, ahum… – zijn ook enthousiaste vrijwilligers over de hele wereld actief aan de slag om die wetenschappers te helpen in het ontrafelen van de geheimen van de natuur. Het bekendste voorbeeld is wel de Zooniverse, waar vele deelprojecten zoals de Galaxy Zoo en Planet Hunters toe behoren en die geleid hebben tot heuse wetenschappelijke ontdekkingen, zoals Hanny’s Voorwerp en exoplaneten. Afijn, een lang verhaal dat ik even nodig heb om te vertellen dat er weer een nieuwe loot aan de Zooniverse-boom is verschenen en wel Planet Four! Yep… even tellen vanaf de zon en waar kom je dan uit? Juist bij de Rode Planeet Mars.

Zooniverse PlanetFour