20 augustus 2017

Opgelet, we duiken even een zwart gat in

zwart gat
Gisteren had ik die ‘foto’ van het kolossale zwarte gat Sgr A* in het centrum van de Melkweg, zoals dat er volgens sterrenkundigen op basis van berekeningen en waarnemingen van nabij uit zou zien. Met de in wording zijnde Event Horizon Telescope – een samenwerkingsverband van allerlei grote radiotelescopen verspreid over de hele aarde en gebruikmakend van de VLBI-techniek – zijn die waarnemingen gedaan, maar een echte foto van een zwart gat is tot nu toe nooit gemaakt. Als de Event Horizon Telescope gereed is hoopt men daartoe in staat te zijn. Tot die tijd moeten we het met simulaties doen. Interessant in dat verband is wat er gebeurt als je – onverhoopt – in een zwart gat zou vallen, als je b

1. In een ‘zware planeet’ geloof ik niet, ook heb ik moeite met ‘zwaartekracht’ ansich, Dat er meerdere vormen van ‘magnetisme’ bestaat, dat wel, materiaalspecifiek. Een ‘zwartgat’ draait zo snel om zijn as, dat de kern met daarom heen alles naar de twee uiteinden stuwt, alle opeenvolgende stoffen volgen elkaar op met licht als laatste en dan ook in volgorde van dichtheid en golflengte. Wat de ‘planeet’ zo hard om zijn as doet draaien kan ik (nog ) niet ontdekken, wellicht plasma (geladen), die door een buurtkracht in die ‘vorm’ wordt geperst.