23 oktober 2017

Asteroide Vesta is nog aarde-achtiger dan gedacht

Vesta

De asteroide (of is het proto-planeet?) Vesta is een aardappelvormig object met een diameter van 525 kilometer

De koude, dode asteroide Vesta zou een zeer actief verleden kunnen hebben gehad, zo blijkt uit een ongebruikelijke analyse van een Sahara-meteoriet. Vesta zou namelijk een vloeibare magma-oceaan gehad kunnen hebben, waarbij zware stukjes mineraal zijn gezonken en lichte stukjes zijn gestegen. Als dit bevestigd zou worden, heeft dat grote implicaties: Vesta zou zich dan meer gedragen hebben als een rotsplaneet dan als een asteroide.

Feitelijk vormt dit een aanvulling op gegevens die zijn verzameld door de Dawn-sonde: ook daaruit bleek dat Vesta niet zozeer een asteroide is, maar een proto-planeet. Maar hoe heeft men dit kunnen vaststellen aan de hand van een stuk meteoriet? Wel, ten eerste kunnen veel meteorieten gekoppeld worden aan een specifieke asteroide, waarbij gekeken wordt naar de chemische en isotopische samenstelling. Op deze manier heeft men kunnen vaststellen dat meteoriet NWA 5480 afkomstig moet zijn van Vesta.

Na analyse van de meteoriet is gebleken dat de kristalstructuur van