17 december 2017

De supersterrencluster Westerlund 1

Westerlund 1

Met behulp van de 2,2-meter MPG-WFI-telescoop van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO heeft men een prachtige opname gemaakt van de supersterrencluster Westerlund 1. Het is de enige bekende supersterrencluster in de Melkweg en de massiefste jonge sterrencluster in de gehele Lokale Groep van sterrenstelsels. De cluster is ontdekt in 1961, maar is lang niet onderzocht. Dat komt doordat onze kijk op de cluster ernstig belemmerd wordt door gas, stof en sterren.

De cluster bevat vele zeldzame typen sterren, waaronder 6 gele hyperreuzen, 24 Wolf-Rayet-sterren, een zogenaamde Heldere Blauwe Variabele, verschillende r

1. Hoi is het mogelijk dat ik gisteravond een vallende ster naar de aarde heb zien komen,in de omgeving van venlo limburg.
    Ik zat binnen en ineens zag ik iets met een boog naar beneden komen zou graag weten of dit een ster kan zijn geweest
    Bij voorbaat dank. A Driessen

• Olaf van Kooten Olaf van Kooten zegt:

Je bent niet de enige die ‘m gezien hebt, dus dat kan kloppen. Maar het is niet letterlijk een ster hoor die valt, maar simpelweg een meteoriet (ruimtegruis) dat in de dampkring verbrand is.