21 oktober 2017

Het reusachtige sterrenstelsel NGC 1132

NGC 1132

Grotere versie? Die kun je hier downloaden (22 Mb)

De Hubble Space Telescope heeft een prachtige opname gemaakt van het monsterlijke sterrenstelsel NGC 1132, dat waarschijnlijk een zogenaamde fossiele groep is. Een fossiele groep is het resultaat van een enorme opstapeling van samensmeltende sterrenstelsels, waardoor een complete groep van sterrenstelsels is samengepakt in

1. elleptisch is een “uitgerekte” cirkel. dus behoorlijk plat.

ovaal is een eivormige “bol” , dus behoorlijk gevuld.

make up, once and for all, your mind, “pannenkoek” (*_*)

ed.

2. P.S

ja, en natuurlijk ook nog paltte bollen,

die zien er dus uit als zeer goed gevulde pannenkoeken. (*_*)

ed

Okee het sterrenstelsel is eerder ovaal dan ellipsvormig. Helaas is “elliptisch sterrenstelsel” de officiele term 🙁

4. O.v.K.
    bedankt,
    jammer en helaas dat dit soort toch wel heel belangrijke verschillen door de wetenschap als kennelijk van geen belang worden misbruikt.
    nog merkwaardiger is dat in de laatste alinea wel weer wordt gesproken over zwermen bolvormige stelseltjes.
    dit vraagt toch om verwarring , niet dan ?

ed

Ik begrijp de verwarring 😉 – helaas nemen sterrenkundigen het soms niet zo nauw met begrippen die uit andere takken van wetenschap komen. Zo noemen sterrenkundigen alles wat geen waterstof en helium is een metaal. Vandaar dat als men spreekt over een ster met een “hoog metaalgehalte”, dit in de praktijk vaak betekent dat de ster rijk is aan zuurstof en koolstof.