20 oktober 2017

Cornelis Easton in het zonnetje gezet

Gedeelte uit het artikel gewijd aan Cornelis Easton gepubliceerd in het 2011 Novembernummer van ZENIT

Effe meteen toegeven…..Ik had tot eind 2011 nog nooit van de goede man gehoord….en toch blijkt deze illustere Cornelis Easton een wetenschapper/ amateur…later beroepssterrenkundige te zijn geweest van het “bekende Nederlands astronomische giga formaat” zoals een Kaptyen, een Minnaert en een Jan Hendrik Oort om maar eens een paar astronomische hoofd-straten te noemen.

En als je zijn naam effe door

1. Ter aanvulling: hier vind je meer info over dat concert zondag a.s. in de Kunstkerk in Dordrecht ter ere van Cornelis Easton. Daar vindt je o.a. : “De Stichting Bijzondere Concerten presenteert een muzikaal eerbetoon aan Cornelis Easton (1864 – 1929). Easton was zowel geleerde als kunstenaar. Hij heeft officieel geen opleiding in de wetenschap gehad – toch heeft hij baanbrekend wetenschappelijk werk verricht. Het DoelenKwartet komt met een zeer gevarieerd programma, afgestemd op sterrenkundige Easton.”

2. Mocht het je interesseren, de aantekeningen van Easton (overgrootvader van mijn vrouw) bij zijn sterrenkundig werk heb ik op internet geplaatst:

Met vriendelijke groet,
    Rob Vlaardingerbroek.