16 december 2017

Mercurius heeft vroeger een magma-oceaan gehad

magma ocean

Door het analyseren van het rotsachtige oppervlak van Mercurius hebben wetenschappers de geschiedenis van de planeet voor een deel kunnen reconstrueren. Door de chemische samenstelling van de gesteenten aan het oppervlak van de planeet te analyseren, zijn wetenschappers erachter gekomen dat Mercurius vroeger een omvangrijke magma-oceaan gehad moet hebben, vlak nadat de planeet 4,5 miljard jaar geleden ontstaan is.

De wetenschappers hebben gegevens geanalyseerd die verkregen zijn door de MESSENGER-ruimtesonde, die sinds maart 2011 rond de kleinste planeet van het zonnestelsel draait. Hieruit is gebleken dat rotsen aan het oppervlak van Mercurius twee verschillende samenstellingen hebben. Welke geologische processen kunnen verantwoordelijk zijn voor dergelijk verschillende oppervlakte-samenstellingen?

Om deze vraag te beantwoorden heeft het team van het Massachussetts Institute of Technology (MIT) de gegevens van MESSENGER gebruikt om de twee typen rotsen na te bootsen in het laboratorium, waarbij de synthetische rots is blootgesteld aan hoge temperaturen en druk om verschillende geologische processen na te bootsen.

Aan de hand van deze experimenten hebben de onderzoekers ontdekt dat slechts