21 augustus 2017

Buitenaards leven kan makkelijker gedetecteerd worden bij dode ster

white dwarf planet

Hypothetische witte dwerg-planeet

Zelfs stervende sterren zouden planeten met leven kunnen ondersteunen. Als dit leven bestaat, dan zouden we het binnen tien jaar kunnen detecteren. Dit bemoedigende resultaat is gebaseerd op een theoretische studie van aarde-achtige planeten in een omloopbaan rond witte dwergsterren. Onderzoekers hebben ontdekt dat zuurstof veel gemakkelijker gedetecteerd kan worden bij een witte dwerg-planeet dan bij een planeet in een omloopbaan rond een andere ster.

Als een ster zoals de zon sterft, worden de buitenlagen weggeblazen, waardoor de hete kern overblijft: een witte dwerg. Een normale witte dwerg is ongeveer even groot als de aarde, en koelt langzaam af, om uiteindelijk te vervagen. Een witte dwerg kan echter nog vele miljarden jaren relatief warm blijven.

Aangezien een witte dwerg veel kleiner en lichtzwakker is dan de zon, zou een planeet veel dichterbij moeten staan om vloeibaar water aan het oppervlak mogelijk te maken. Een leefbare planeet zou dan iedere 10 uur rond de witte dwerg moeten draaien, op een afstand van zo’n anderhalf miljoen kilometer (ongeveer 5 keer de afstand tussen de aarde en de maan).

white dwarf size compare