16 augustus 2017

Ook nu nog leven op Mars?

Mars is bijna in oppositie

Kan Mars nog altijd leven ondersteunen?

Hoewel Mars in het verleden waarschijnlijk een stuk vriendelijker is geweest voor leven, zou de Rode Planeet nog altijd microben kunnen ondersteunen, zo zeggen een aantal wetenschappers. Voortdurende onderzoeken naar Mars-achtige plaatsen op aarde, zoals de Droge Valleien van Antarctica en de Atacama-woestijn in Chili, hebben uitgewezen dat sommige aardse microben kunnen overleven in extreem koude en extreem droge omstandigheden.

Bovendien is niet het gehele oppervlak van Mars een droge woestijn – althans, niet de gehele tijd. Er wordt steeds meer bewijs verzameld dat in sommige seizoenen vloeibaar water kan stromen aan het oppervlak van de Rode Planeet.

“We kunnen zeker niet uitsluiten dat Mars vandaag de dag nog altijd bewoonbaar kan zijn”, zo zegt het hoofd van het onderzoeksteam dat werkt met de HiRise-camera aan boord van de Mars Reconnaissance Orbiter. Met behulp van deze camera is ontdekt dat in de zomermaanden pekelwater langs hellingen kan stromen. Er zijn tot op heden zestien van dit soort plaatsen ge