28 maart 2024

En weer kwam een planetoïde – maatje Tsjeljabinsk – in de buurt van de aarde

2013EC

Credit: via Virtual Telescope webcast

Sinds vrijdag 15 februari j.l. – de dag dat de wereld werd opgeschrikt door de explosie van een 17 meter grote planetoïde boven het Russische Tsjeljabinsk én de nauwe passage van de drie keer zo grote planetoïde 2012 DA14 – zijn we een tikkeltje huiverig geworden voor het kosmische natuurgeweld dat letterlijk boven ons hoofd hangt eh… vliegt. Een paar weken na ‘E-Day‘ (Earthgrazer-day) komt opnieuw nieuws op dat front tot ons, twee berichten zelfs: ten eerste dat vandaag de planetoïde genaamd 2013 EC ons om 08.35 uur Nederlandse tijd genaderd heeft tot 396.000 km, da’s ongeveer de afstand tot de maan. Het gaat om een planetoïde die qua afmeting vergelijkbaar is met de planetoïde die boven Tsjeljabinsk in stukken brak, zoals gezegd ongeveer 17 meter in omvang. Op de foto hierboven zie je ‘m linksonder in het rode vierkant. 2012 EC werd op 2 maart j.l. ontdekt door het Mt. Lemmon Observatorium in Arizona en met het Virtual Telescope Project wist Gianluca Masi de uit de kluiten gewassen kosmische kiezel te filmen (het is dat stilstaande puntje in ’t midden):

Ten tweede: dat een dag na de ontdekking van 2013 EC een nieuwe planetoïde werd ontdekt – dit keer door de Catalina Sky Survey – en dat 2013 ET, zoals ‘ie nu in de boeken staat, ergens tussen de 64 en 140 meter groot is, en dat ‘ie op 9 maart a.s. langs zal komen, op een veilige afstand van 2,54 keer de afstand aarde-maan. Hieronder zie je een foto van die best wel grote planetoïde.

2013ET

Credit: Remanzacco Observatory

Bron: Universe Today + Space.com + Remanzacco.

1. stel nou dat zo’n brok als 2013 ET van +/- 100 m.diam. midden op de Groenlandse ijskap valt,
    hebben we dan een “meltdown” door en de opgebouwde wrijvingshitte en kinetische impact energie ,
    en een totale verbrokkeling puur door de klap ???
    ja en dan nog een leuke zeespiegelstijging natuurlijk en een stoombad voor de lokale inuït !!??

2. ja een mooie D.I.Y. link
    ijs laten vallen kan wel , erop inslaan helaas niet.
    wat ik echter niet begrijp is , indien de maximale parameters worden ingevoerd dwz:
    ( ijzer 8000 kg/m3, impacthoek 90 graden en snelheid 72 km/sec )
    een klont massief ijzer van 100 meter/diam toch nog zou desintegreren,
    ik kan mij niet voorstellen dat een verblijf , in onze dampkring , van slechts luttele seconden een dergelijk massief en vooralsnog zwaar onderkoeld lichaam in stukken doet opbreken.

• Zegt die site dat? Dat een puur uit ijzer bestaande planetoïde van 100 meter bij een inval onder een rechte hoek in de dampkring uiteenvalt? Kan mij dat inderdaad niet voorstellen. Zoiets zou toch desastreus moeten zijn, lijkt mij.

3. er wordt inderdaad bedoeld dat de planetoïde in brokstukken uiteenvalt, zo had ik het ook wel begrepen hoor,
    maar desondanks lijkt mij dat in het gegeven voorbeeld nogal ……..bijzonder ??