29 maart 2024

Kometen kunnen ontstaan van leven versneld hebben

Komeet van Halley

Kometen, zoals die van Halley, kunnen broeinesten zijn van complexe organische moleculen. Credit: NASA

Het behoort tot de oudste vragen van de mensheid: hoe is het leven ontstaan? Een nieuw experiment, waarbij de omstandigheden van de interstellaire ruimte zijn nagebootst, heeft uitgewezen dat complexe bouwstenen van het leven kunnen ontstaan op stoffige ijskorrels. Het is mogelijk dat kometen dit materiaal naar de aarde gebracht hebben, waardoor het ontstaan van het leven is versneld.

Chemici hebben ontdekt dat complexe organische moleculen in de koude interstellaire ruimte kunnen ontstaan. Hiertoe behoren dipeptiden (gekoppelde paren van aminozuren), die bouwstenen vormen van proteinen (polypeptiden), enzymen en nog complexere moleculen, zoals suikers – allemaal noodzakelijke ingredienten voor het ontstaan van leven.

Hoewel wetenschappers eerder al simpele organische moleculen hebben aangetroffen in meteorieten, zijn complexe organische moleculen nooit aangetroffen op objecten uit de ruimte. Hierdoor zijn wetenschappers er vanuit gegaan dat de complexe chemische reacties die noodzakelijk zijn voor het ontstaan van het leven in de aardse oceanen moeten hebben plaatsgevonden.

Een team van wetenschappers heeft nu een vacuumkamer gekoeld tot 10 graden Kelvin en hier vervolgens een sneeuwbal in geplaatst. De sneeuw is gemengd met kooldioxide, ammoniak en verschillende soorten koolwaterstoffen. Toen ze de sneeuwbal hebben blootgesteld aan hoogenergetische elektronen (vergelijkbaar met kosmische straling), bleken zich allerlei complexe moleculen te vormen, vooral dipeptiden. Deze ontdekking toont aan dat kometen en meteorieten deze voor het ontstaan van leven cruciale moleculen naar de aarde kunnen hebben gebracht.

Bron: University of California