21 oktober 2017

Ruimtetelescoop Herschel blaast laatste adem uit

POSTER_CORFU_01

Herschel en de Rosetta-nevel. Download hier in hoge resolutie.

ESA’s Herschel-ruimtetelescoop stopt in de komende weken met observeren. De telescoop is na drie jaar van spannend onderzoek aan het koele heelal bijna door zijn voorraad helium heen. Herschel werd gelanceerd op 14 mei 2009 en is, met een spiegel van 3,5 meter doorsnee, het krachtigste infrarood-observatorium dat ooit heeft gevlogen.

Het is de eerste telescoop die over het hele golflengtegebied van ver-infrarood tot submillimeter de voorheen onzichtbare koude kosmische regio’s van gas en stof kon waarnemen. Dat leverde veel nieuwe inzichten op in de herkomst en evolutie van sterren en melkwegstelsels.

Om zulke gevoelige ver-infraroodopnamen te kunnen maken, moesten de drie instrumenten aan boord van Herschel tot -271 graden Celsius (dicht bij het absolute nulpunt) worden gekoeld. Bij de lancering was de cryostaat tot de rand gevuld met meer dan 2300 liter vloeibaar helium, voldoende voor een levensduur van ongeveer 3,5 jaar.

Aan boord van Herschel bevinden zich drie wetenschappelijke instrumenten: de hoge-resolutiespectrometer HIFI en de ver-infraroodcamera