29 maart 2024

Ondergrondse kanalen op Mars in beeld gebracht

Elysium Planitia

De locatie van Elysium Planitia en Marte Vallis. Credit: NASA/JPL-Caltech/Sapienza University of Rome/Smithsonian Institution/USGS

De Amerikaanse ruimtesonde Mars Reconnaissance Orbiter heeft astronomen in staat gesteld om een 3D-reconstructie te maken van oude waterstromen onder het oppervlak van Mars. De ruimtesonde heeft talloze opnames gemaakt, waaruit is gebleken dat de begraven kanalen hebben bijgedragen aan een catastrofale vloedgolf, die binnen de laatste 500 miljoen jaar moet hebben plaatsgevonden.

De kanalen liggen in Elysium Planitia, een netwerk van hoogvlakten langs de Martiaanse evenaar en het jongste vulkanische gebied op de Rode Planeet. Omvangrijke vulkanische activiteit heeft het grootste gedeelte van Elysium Planitia met lava bedekt, waardoor bewijs voor de oudere geologische geschiedenis van Mars is begraven onder een dikke laag gestolde lava.

Hiertoe behoren de bron en het grootste gedeelte van het Marte Vallis-kanalensysteem, dat een lengte heeft van 1000 km. Om de lengte, breedte en diepte van deze kanalen toch te meten, heeft men gebruik gemaakt van de Shallow Radar (SHARAD) van de MRO.

De morfologie van Marte Vallis blijkt overeen te komen met dat van andere kanalensystemen op Mars, zoals degene in het Chryse-bassin. De meeste wetenschappers denken dat de Chryse-kanalen gevormd zijn door het vrijkomen van enorme hoeveelheden grondwater, hoewel sommige wetenschappers beweren dat vulkanisme dezelfde structuren kan vormen. In vergelijking met de Chryse-kanalen is er weinig bekend geweest over Marte Vallis.

Dankzij SHARAD zijn wetenschappers erachter gekomen dat de kanalen van Marte Vallis dieper en breder zijn gedacht en in twee verschillende fasen zijn ontstaan. Het blijkt dat water inderdaad de meest waarschijnlijke boosdoener is geweest en dat de omvang van de vloedgolf vergelijkbaar moet zijn geweest met degene waarbij de Scablands in Noordwest-Amerika zijn ontstaan.

Marte Vallis