16 december 2017

Atmosfeer van vier verre exoplaneten geanalyseerd

HR 8799 system

This image of the HR 8799 planets was taken with starlight optically suppressed and data processing conducted to remove residual starlight. The star is at the center of the blackened circle in the image. The four spots indicated with the letters b, c, d and e are the planets.

Onderzoekers hebben een ver planetenstelsel bestudeerd, waarbij gebruik is gemaakt van speciale software om het verblindende licht van sterren te maskeren. Dankzij deze software, Project 1640 genaamd, heeft men de chemische vingerafdrukken (spectra) van vier rode exoplaneten verzameld, die draaien rond een ster op 128 lichtjaar afstand. Het blijkt dat de vier planeten heel anders zijn dan de planeten in het zonnestelsel.

De planeten uit de studie, die draaien rond de ster HR 8799, zijn eerder gefotografeerd. Helaas zorgt het verblindende licht van de moederster ervoor dat geen spectrale analyse gemaakt kon worden. Dit wordt normaal gesproken gedaan middels spectroscopie, waarbij het licht van een object wordt gesplitst in verschillende golflengten (‘kleuren’, ongeveer zoals bij een regenboog). Omdat ieder chemisch element een unieke vingerafdruk achterlaat in het spectrum, kan deze techniek gebruikt worden om de chemische samenstelling te bepalen van de atmosfeer van een planeet.

HR 8799 spectra

This graph shows the spectra of all four planets orbiting HR 8799. The plot shows how bright each object is (y-axis) versus the wavelength of light or color measured. Dips and peaks in these plots are due to the presence or absence of certain molecules (indicated at the top of the plot).

Dankzij de laatste technologie en speciale software, is het toch gelukt om de spectra te verkrijgen van de vier verre planeten. Het blijkt dat ze een merkwaardige chemische samenstelling hebben. De theorie voorspelt bijvoorbeeld dat ammoniak en methaan altijd naast elkaar bestaan. De spectra van de HR 8799-planeten, die overigen allemaal een temperatuur van zo’n 700 graden Celsius hebben, hebben laten zien dat ze