23 augustus 2017

Revolutionaire telescoop nu officieel in gebruik genomen (+ video en infographic)

alma vanuit de lucht

Gisteren is, in een afgelegen deel van de Chileense Andes, tijdens een offici

Reacties

1. 🙂

2. In de 16 minuten film kun je me nog in de controle kamer van ALMA zien zitten (12:36 min), maar dan wel verstopt achter de jongen met het wat kalende hoofd (Manuel Aravena) … ook al was ik de ‘in charge’ op dat moment.

Oei ik ben bang dat je gezicht niet zichtbaar is! Jij thuis tegen je vrouw verteld dat je “op tv” komt, ben je vrijwel onzichtbaar! Jammer hoor 😛 – maar het blijft leuk om ESO-wetenschappers op AstroBlogs te hebben 🙂 – wat is je functie ook alweer precies?

4. Olaf van Kooten zegt:

Ja maar wat DOE je dan precies? Wat is zijn dagelijkse functie? Daar ben ik benieuwd naar 🙂

• Ah, voor de helft doe ik eigen onderzoek, met allerlei telescopen (Herschel, Spitzer, Hubble, JCMT, AAT, etc.), en voor de andere helft doe ik ‘support’ voor ALMA, dus helpen met voorstellen schrijven, daadwerkelijk waarnemen met ALMA in Chili, waarnemingen voorbereiden en reduceren, enzovoorts. Een leuke mix !

• Olaf van Kooten zegt:

Bedankt voor je antwoord! Wat voor onderzoek doe je zoal?

• Oei, dat samenvatten in zo’n hokje onder een blog … lastig.

Vooral de vorming en evolutie van sterrenstelsels, en clusters (vooral op hoge roodverschuiving), en dat in vele golflengtegebieden. ALMA is zo mooi omdat het infra-rood naar sub-mm wordt verschoven op hoge roodverschuiving, en je dus dezelfde soort emissie ver in het heelal kan waarnemen als dichterbij in het infrarood (met Spitzer, of zelfs de NOT, UKIRT, etc.).
          Dan doe ik ook nog theoretisch werk: simulaties van stukjes heelal (meesteal met een proto-cluster erin).