22 augustus 2017

‘Seks in de ruimte is gevaarlijk’

spacelab

Spacelab op archieffoto uit 1993.

Geruchten doen al meer dan tien jaar de ronde dat astronauten seksexperimenten uitvoeren in opdracht van de Russische en/of Amerikaanse overheid. Het bestaan van deze zogenaamde ‘220-mile-high club’ wordt tot op vandaag echter hardnekkig ontkend. Bovendien brengt recent onderzoek slecht nieuws voor kinky ruimtereizigers, want seks zonder zwaartekracht zou wel eens levensbedreigend kunnen zijn.

Experimenten op planten hebben aangetoond hoe verandering in zwaartekracht cellen beschadigt en zo gevaarlijke ziektes kan uitlokken. ‘Zero gravity’ zou een grote impact hebben op de lichaamsprocessen die betrokken zijn bij voortplanting, hersenaandoeningen en zelfs kanker. ‘We weten al langer dat mensen, dieren en planten ontstaan zijn als reactie op de zwaartekracht van de aarde en dat veranderingen voelbaar zijn’, klinkt het.

Biologen aan de universiteit van Montreal hebben ontdekt dat zwaartekracht het ‘wegverkeer’ van de cellen regelt die instaan voor de groei en werking van de mannelijke voortplantingsorganen in de stuifmeelbuis van planten.

De binnenkant van dierlijke en plantaardige cellen zijn als een stad, met fabrieken (organellen) die zorgen voor energieproductie en afvalverwerking. Een netwerk van snelwegen binnen de cellen zorgt voor communicatie tussen deze fabrieken en vracht die binnen en buiten de cel moet worden gebracht. ‘Intracellulair transport is bijzonder gevoelig voor storingen, met dramatische gevolgen voor de celfunctie. Hoe groot de impact van een gewijzigde zwaartekracht precies is, is nog niet voldoende onderzocht’, verklaart professor Anja Geitmann.

sex in space

De biologen kozen voor de snelgroeiende stuifmeelbuis omdat het de drager is van mannelijke spermacellen en dus een sleutelrol speelt in de voortplanting. Specifieke structuren binnen de cellen kregen een kleurtje om te zien hoe de componenten bewegen en hoe alles reageert op veranderingen in de zwaartekracht. Met de technologie van de

1. ergens in de jaren negentig in het artis planetarium

werden wij bezoekers vereerd met de komst van
    cosmonaut polyakov de flying doctor uit de mir.

het was ons vergund vragen te stellen en ja
    ik vroeg hem hoe dat nu toch zat met seks in space
    en of het al tot bevruchte bevrouwingsleden had geleid.
    hij beweerde van niet maar leek niet op zijn gemak.
    door ik dacht schilling himself werd hij verzocht daar niet verder op in te gaan.

in de pauze heeft hij wel een foto in vol ornaat met opdracht voor mij gesigneerd. (*_*)