23 augustus 2017

Astronomen ontdekken gigantisch nieuw sterrenstelsel met LOFAR

Een team astronomen, geleid door ASTRON-sterrenkundige dr. George Heald, heeft een tot nu toe onbekend, gigantisch radiostelsel ontdekt in beelden van een onderzoek dat de hele noordelijke hemel bedekt. De astronomen vonden het radiostelsel met de krachtige Internationale LOFAR Telescoop (ILT), ontworpen en gebouwd door ASTRON. Met deze telescoop voert het team LOFAR’s eerste onderzoek van de hele noordelijke hemel uit, het zogenoemde

1. Wat is precies het verschil tussen een radiosteltsel en sterrensteltsel?

2. Radiostelsels zijn altijd sterrenstelsels, maar sterrenstelsels zijn niet altijd radiostelsels. Radiostelsels zijn erg actief in het radiogebied van het electromagnetisch spectrum, vandaar hun naam.

3. Olaf van Kooten zegt:

Maar is dit radiostelsel zelf zo groot, of is alleen de radio-emissie zo groot?

• Ik had het er niet bijgezet, maar het bijschrift van de foto luidt volgens Astron: “Het enorme nieuwe sterrenstelsel (blauw-witte kleuren) over een optisch beeld uit de Digitized Sky survey. De inzet laat het drietal sterrenstelsels zien. Het beeld is ongeveer 6.520.000 lichtjaar in doorsnede.” Dat laatste geeft aan dat we inderdaad te maken hebben met een verschrikkelijk groot sterrenstelsel. Ter vergelijking; de Melkweg is ongeveer 100.000 lichtjaren in diameter.

• Olaf van Kooten zegt:

Hmm het feit dat drie afzonderlijke sterrenstelsels schijnbaar de kern van het blauwwitte gebied vormen, doet mij juist vermoeden dat de blauwwitte kleuren het gebied van radio-emissie is. Weet je, ik stuur wel ff een mailtje naar Astron, laat hun het maar uitleggen 😛

• Ja klopt, dat blauwwitte is de radio-emissie. Dat wordt in het Astron-persbericht toch niet anders genoemd?

• Olaf van Kooten zegt:

Klopt, maar mijn punt is dat het “extreem grote” volgens mij puur slaat op radio-emissie, en niet op het stelsel dat de bron vormt van deze emissie. Als dat inderdaad zo is, dan is de toon van het artikel dus verkeerd. (Dat zou uiteraard niet jouw fout zijn, maar van de schrijver van het Astron-persbericht)

Ik heb het aan de ontdekker gevraagd. Een “radio galaxy” slaat inderdaad op de radio-emissie zelf, en niet op het sterrenstelsel dat de bron ervan vormt.

“It comes down to a matter of definitions. The nature of a Giant Radio Galaxy (note that the term, abbreviated GRG, is the name of a class of object; I don’t know whether the article that you saw kept the title intact) is very different than a galaxy. GRGs are associated with elliptical galaxies, but are very different beasts. The jets that emit the radio emission we’ve detected with LOFAR are part of the galaxy, and they tell you something extremely energetic is occurring in the central regions of the galaxy that hosts the GRG. ”

Dus een (gewoon) sterrenstelsel vormt de bron van een radio galaxy.