21 oktober 2017

Eerste foto van planeet bij dubbelster

2MASS0103(AB)b

De dubbelster en “planeet”. De blauwe cirkel is de verwachte positie van de begeleider als het een achtergrondobject zou zijn geweest.

Astronomen hebben voor het eerst een Tatooine-achtige planeet gefotografeerd. De naam Tatooine komt van de fictieve thuisplaneet van Luke Skywalker uit de Star Wars-films – een planeet met twee zonnen. Inmiddels zijn er al meerdere ‘echte’ Tatooines gevonden, maar het nieuwste lid van de familie van de dubbelster-planeten is de eerste waarvan een foto is gemaakt.

De ware identiteit van de ‘planeet’ is overigens niet zeker – het zou ook een kleine bruine dwerg kunnen zijn, een ‘mislukte’ ster. De massa van de planeet, die officieel door het leven gaat als 2MASS0103(AB)b, bedraagt zo’n 12 tot 14 keer dat van Jupiter. Wetenschappers discussi

1. als je in je 1-tje in staat bent om 2 sterren te hoeden (omlopen) dan ben je geen dwerg maar een reuzendoder.
    die 2 die gaan eraan en de omloper vreet straks “stralend als een echte baas” zijn buikje vol .

verder vind ik het (zowel in het engels als nederlands) maar een vaag verhaal, vooral die blauwe knoop//cirkel van geheelonthouders die zoals in een openhartige (wij zijn allen slikkers) samenleving wordt verwacht leeg is.