28 maart 2024

Gigantische ster VY Canis Major omgeven door wolk met titanium oxide

Titanium oxides zijn gevonden in de stofwolk die VY CMa omgeeft

Titanium oxides zijn gevonden in de stofwolk die VY CMa omgeeft. Credit: Molecule symbols: CDMS/T. Kami?ski. Background image: NASA/ESA and R. Humphreys (University of Minnesota).

Onderzoek met de Submillimetre Array (SMA), een radio interferometer op Hawaï die kijkt in het submillimetergebied van het electromagnetisch spectrum, aan de gigantisch grote ster VY Canis Major heeft laten zien dat deze omgeven wordt door een grote door de ster uitgestoten wolk van stof. In die wolk heeft men moleculen van titanium oxide (TiO) en titanium dioxide (TiO2) ontdekt, dat we op aarde kennen als wit pigment (’titanium wit’ voor schilders), dat onder andere gebruikt wordt in zonneschermen. Ook zit het als E171 toegevoegd in voedsel, dus het kan zijn dat je dat spul zelfs gegeten hebt. VY Canis Majoris (kortweg VY CMa) is een rode hyperreus in het sterrenbeeld Grote Hond, een ster die wel 1000 tot 2000 keer zo groot als de zon is. Zou VY CMa op de plek van de zon staan dan zou Saturnus in de ster verdwijnen. De ster is zo’n beetje de grootste ster die we kennen en door een enorme sterrenwind is ‘ie bezig om grote delen van z’n buitenlagen weg te blazen. Sterrenkundigen zeggen dat VY CMA een kandidaat-supernova is, hij komt voor in de Top-25 van supernova-kandidaten in de Melkweg. Meer informatie over de vondst van de totanium oxides in de wolk rondom VY CMa vind je in dit wetenschappelijke artikel, deze maand verschenen in het vakblad Astronomy & Astrophysics. Bron: ScienceDaily.