17 december 2017

Eerste planeet buiten de Melkweg ontdekt (1 april)

OGLE-2013-BLG-230Sb

Vergelijking tussen OGLE-2013-BLG-230Sb (midden) en enkele planeten uit ons zonnestelsel (met de klok mee: Neptunus, Venus, aarde en Uranus).

Astronomen hebben gisteren een baanbrekende ontdekking bekend gemaakt. Voor het eerst is namelijk een planeet buiten het melkwegstelsel ontdekt. De planeet staat op een afstand van 161.000 lichtjaar van de aarde en draait om een rode dwergster in de buitendelen van de Grote Magelhaanse Wolk, een satellietstelsel van de Melkweg. De planeet staat bekend als OGLE-2013-BLG-230Sb en is gevonden via een gravitatielens. Die methode is uitermate geschikt om planeten op grote afstand mee te vinden. Momenteel zijn de meeste planeten op een grotere afstand dan 2000 lichtjaar ontdekt via de gravitatielens-methode.

Bij zo’n gravitatielens versterkt de zwaartekracht van een voorgrondobject het licht van een achtergrondobject dat (vanaf de aarde gezien) precies achter het voorgrondobject staat. In het geval van OGLE-2013-BLG-230Sb is het licht van een achtergrondster versterkt door de voorgrondster OGLE-2013-BLG-230S.

1. Jan (H) zegt:

🙂