23 oktober 2017

Wetenschappers zeggen tegen Io: “Je vulkanen zitten verkeerd!”

Io volcano

Vulkanisme op de Jupitermaan Io.

De Jupitermaan Io is de vulkanisch meest actieve wereld in het zonnestelsel. Het maantje heeft honderden vulkanen, waarvan sommigen lavastromen uitbraken van bijna 400 km hoog. Nu verschilt de plaats waarop de vulkanische activiteit plaatsvindt behoorlijk van de plaats waarop het zou moeten plaatsvinden, zo stellen onderzoekers van NASA en ESA.

Io zit gevangen in een potje touwtrekken tussen de zwaartekracht van Jupiter en de kleinere, maar perfect getimede, aantrekkingskracht van de verder gelegen manen Europa en Ganymedes. Voor ieder rondje rond Jupiter dat Io voltooit, voltooit Europa er exact twee en Ganymedes exact vier. Deze reguliere timing zorgt ervoor dat Europa en Ganymedes op exact hetzelfde moment hun grootste aantrekkingskracht hebben op Io, waardoor het maantje wordt uitgerekt tot een ovaal.

Daarnaast zorgt de zwaartekracht van Jupiter ook voor het vervormen van Io. Het resultaat is getijdenverhitting: het voortdurende vervormen produceert enorm veel hitte. Het is echter de vraag hoe deze verhitting het binnenste van Io be