19 augustus 2017

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA wil een astero

Reacties

1. Casey zegt:

Dag Olaf…

Waar blijven nou de Japanse wetenschappers met hun vernuftige prototype om grote asteroide’s uit hun baan te drukken en enkele graden is al voldoende om een ram-koers naar de aarde te vermijden.

Het is/was de bedoeling dat de enorme robot door middel van raket-motortjes die gericht kunnen worden en zo dat kreng uit de gevarenzone te brengen. Het schijnt nogal een langdurige bezigheid te moeten worden.
    Als er dan toch ook monsters genomen moeten worden van de asteroide dan is hier tijd genoeg voor.

Er zijn genoeg manieren om monsters te nemen van dergelijke projektielen.
    Zo kan ik mij nog goed heugen enkele jaren geleden dat er een kogeltje is afgeschoten op een projektiel en het weg springende gruis is opgevangen en met succes. Nu moeten er opeens weer mensen naar zo’n kreng toe.
    Als de grote robot zich heeft vast geklampt en er geboord kan worden zoals de Curiosity dat heeft gedaan op Mars
    en een labo-tje het gruis/stof onderzoekt en vervolgens de data naar de aarde stuurd….moet toch ook kunnen.
    Het is/was de bedoeling dat na zo’n operatie de robot in de ruimte bleef en stand by bleef voor de volgende opdracht. Olaf: kijk maar eens hoe mooi en kalm de koppeling plaats vindt met het I.S.S. als er dan weer een wisseling is van de bemanning. Een ruimte-robot die een asteroide met kalmte omhelst is toch veel veiliger.
    Ik denk dat de huidige plannen ook weer van tafel geveegd worden.

Erg grote asteroids die boos kijken naar de aarde moet met groot materiaal zoals Japanse wetenschappers hebben ontworpen bestreden kunnen worden. Het Japanse voorstel is omstreden duur…..maar het kan goed werken. Voor de kleine ukke-pukkies die de NASA wil vangen, moet men eerst kijken en tellen hoeveel er zijn van dezelfde maat want anders passen ze niet in het logie verblijfje en hoeveel racen er al in onze nabijheid.
    Als we ons veiliger willen voelen dan zullen er meer verschillende ‘Catchers’ gebouwd moeten worden.