11 december 2017

Nieuw bewijs dat bliksem ontstaat door kosmische straling

cosmic rays

De Russische natuurkundigen Alex Gurevich en Anatoly Karashtin beweren nieuw bewijs te hebben gevonden voor hun theorie dat bliksem veroorzaakt wordt door kosmische straling. De Russen hebben deze theorie in 1992 voorgesteld en sindsdien wordt er druk over gediscussieerd.

Niemand weet exact hoe bliksem ontstaat. De standaardtheorie stelt dat botsingen tussen ijskristallen en hagelstenen resulteren in een ladingsverschil, die wordt opgeheven door bliksemontladingen. Aangezien wolken en bliksem hoogst onvoorspelbaar zijn, heeft niemand deze theorie ooit kunnen bewijzen. Vandaar dat Gurevich en Karashtin met een alternatief zijn gekomen. In 1992 kwamen zij met het idee dat bliksem ontstaat door botsingen tussen kosmische straling en waterdruppels.

Nu beweren ze aanvullend bewijs te hebben gevonden voor hun idee. Volgens de Russen worden hoge wolken (de voorgangers van onweerswolken) voortdurend blootgesteld aan kosmische straling.

Hierdoor raakt een deel van de lucht in de wolk ge

1. Harry Keizer zegt:

Veel radiozendamateurs weten van het bestaan van radiogolven tijdens een onweersbui. Naarmate de bui dichter bij komt lijkt het alsof tijdens (?) een ontlading de frequentie toeneemt waarop het fenomeen is waar te nemen.
    Heeft ook te maken dat radiogolven oftewel electromagnetische golven met toenemende frequentie minder ver zal propageren.
    Echter is de vraag of de radiogolven veroorzaakt worden door kosmische straling en/of de ontlading zelf!
    Moeite van onderzoeken waard.

• Harry, even wat anders: heb je ook wel eens radiogolven bespeurd van meteoren? Zo tijdens een maximum van bijvoorbeeld de Perseïden rond 12 augustus zou je dan misschien radiogolven ervan kunnen waarnemen?

• Harry Keizer zegt:

Arie, ja ik heb heel vroeger wel eens wat geluisterd op 144MHz en het is een zeer bekend fenomeen in radiozendamateur kringen. Wordt gebruikt om verbindingen te maken over 2000km op de 2 meterband.
        Dat betekent dat wij gebruiken maken van het eventjes sterkt geïoniseerd gebied wat de meteoriet veroorzaakt en daardoor wordt het radiosignaal van een tegenstation heel even (!) gereflecteerd.
        Voor de goede orde weet ik niet of de meteoriet-inslag zelf ook straling veroorzaakt. Ook leuk om te onderzoeken!