18 december 2017

En hoppa, voor de derde keer op rij zo’n ‘Ring of Fire’

M94
Eerst hadden we de Ring of Fire, gevormd door de opzienbarende opstijgende

Reacties

1. wat een mooie foto.
    op de 2.mb variant is duidelijk te zien dat ook de “jonge” sterren deel uitmaken van de spiraalarmen.
    derhalve denk ik te concluderen dat het stelsel diametraal groeit.
    dat het stelsel met de klok mee roteert.
    en dat, in tegenstelling tot mijn aanvankelijke gedachte dat spiraalstelsels zich opwinden en uiteindelijk eindigen als de oudere armloze bolhopen, de armen steeds verder uit-elkaar draaien en dat dit leidt tot……. ja wat ??
    of ?? ontstaan die jonge sterren nu juist toch door de compressie van het dichtdraaien van de armen. ??

hebt mededogen met de armen van geest ook wij willen leren weten.

2. Of er een verband is tussen de mate van ‘strakheid’ van de spiraalarmen (los of strak om de kern gedraaid) en de leeftijd van het spiraalstelsel is niet bekend. De strakkere worden wel vroege spiraalstelsels genoemd en de losser gewonden stelsels late, maar deze termen zeggen nog niets over een daadwerkelijk verband. Er zijn verschillende theorieën over hoe spiraalarmen ontstaan en evolueren (hier te zien: https://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_galaxy#Origin_of_the_spiral_structure ) en de meeste voorkeur krijgt het model waarbij wordt uitgegaan van dichtheidsgolven, die de spiraalarmen als het ware dragen.

3. Olaf van Kooten Olaf van Kooten zegt:

De spiraalarmen geven de locatie aan waar nieuwe sterren geboren worden. Dichtheidsgolven doen het gas in een spiraalpatroon samenpersen tot nieuwe sterren. Tussen de spiraalarmen bevinden zich echter evenveel sterren als binnen de spiraalarmen! Het zijn echter de jonge, heldere en blauwe sterren waar het grootste deel van het licht van een spiraalstelsel vandaan komt. Spiraalarmen = jonge sterren, tussen spiraalarmen = oude sterren – meestal.

Als een spiraalstelsel door z’n gasvoorraad heen is, verdwijnt de stervorming en verdwijnen de spiraalarmen. Het resultaat is een lenticulair sterrenstelsel.