29 maart 2024

Magnetars zijn minder zeldzaam dan gedacht

Magnetar SGR 0418

Credit: X-ray: NASA/CXC/CSIC-IEEC/N.Rea et al; Optical: Isaac Newton Group of Telescopes, La Palma/WHT; Infrared: NASA/JPL-Caltech; Illustration: NASA/CXC/M.Weiss

Magnetars zijn de dichte restanten van massieve sterren die regelmatig hoogenergetische uitbarstingen kennen. Recente waarnemingen hebben uitgewezen dat magnetars een hogere diversiteit hebben dan gedacht en bovendien veel algemener kunnen zijn.

Als massieve sterren door hun brandstof heenraken, dan zal de kern instorten tot een compact en ultradicht object met een diameter van 30 kilometer. Zo’n object heet een neutronenster – sommige neutronensterren zijn echter ook magnetars. Dat zijn neutronensterren met extreem krachtige magnetische velden, soms 10.000 krachtiger dan dat van een normale neutronenster.

Dankzij de Chandra X-Ray Observatory heeft men een magnetar ontdekt die zich niet aan de regels houdt. De magnetar in kwestie staat bekend als SGR 0418 en ondergaat regelmatig uitbarstingen die typisch zijn voor magnetars. Probleem is echter dat SGR 0418 helemaal geen superkrachtig magnetisch veld heeft – niet krachtiger dan dat van een normale neutronenster. Het is als het ware een buitenbeentje onder de buitenbeentjes!

Berekeningen hebben uitgewezen dat SGR 0418 zo’n half miljoen jaar oud is – da’s een stuk ouder dan andere magnetars. Vermoedelijk is dat ook de reden dat zijn magnetische veld relatief zwak is. Dat hij nog steeds uitbarstingen vertoont heeft er waarschijnlijk mee te maken dat zijn korst door een lange reeks uitbarstingen verzwakt is geraakt.

Het bestaan van SGR 0418 kan erop wijzen dat er een nog verborgen populatie van oude magnetars bestaat. Dat zou betekenen dat magnetars talrijker zijn dan gedacht.

Bron: Chandra X-Ray Observatory

1. een sterretje van een paar miljard jaren oud is een “boreling”
    en magnetar van 500-duizend jaartjes is een “oude knar”
    heeft best veel weg van dementie,
    eerst oud worden, inploffen en dan weer kinds worden.