19 april 2024

Koudeminnende bacterie bevat aanwijzingen voor leven op Mars

ellesmere-island

Ellesmere Island.  Credit: Joel Barker, courtesy of Ohio State University

In het Canadese poolgebied is een bijzondere microbe ontdekt: van alle bekende microben kan deze onder de koudste omstandigheden groeien. De nieuwe bacterie gaat door het leven als Planococcus halocryophilus en is gevonden in het permafrost van het Ellesmere Island. De bacterie floreert bij temperaturen van zo’n -15 graden Celsius. Wetenschappers willen de bacterie nu onderzoeken, aangezien het aanwijzingen kan bevatten van aanpassingen die noodzakelijk zijn voor het leven op andere werelden, zoals Mars of de Saturnusmaan Enceladus.

De microbe leeft binnen “aders” van zout water en kan overleven omdat het zout voorkomt dat het water kan bevriezen. De bacterie kan actief blijven en ademen bij temperaturen van minstens -25 graden, aldus de ontdekkers. Voorlopig onderzoek heeft uitgewezen dat P. halocryophilus in staat is om de kou te overleven dankzij aanpassingen aan z’n celstructuur.

De bacterie blijkt ook een grote hoeveelheid te bevatten van een soort moleculaire antivries, en is in het bezit van speciale koudebestendige eiwitten. Volgens de onderzoekers kan deze bacterie ons een hoop leren over soortgelijke organismen die mogelijk elders in het zonnestelsel voorkomen.

Bron: SPACE.com

1. moet opeens denken aan een documentaire over muizen in een amerikaans diepvries-vleespakhuis.
    bij een constante temperatuur van onder -30.C leefden zich voortplantende muizen.
    die zoals je weet naakt geboren worden.
    ze kwamen ze op het spoor door de keuteltjes,
    ze leefden in de karkassen waar met behulp van van alles en nog wat nestjes werden gebouwd.

2. uit de vage context ontleen ik de gedachte dat het om “land-aders” gaat gevuld met opgeloste “zoute” mineralen,
    die als bijkomende eigenschap een “anti-vries voorkomen” hebben.
    die dan door de microbe wordt geadopteerd.
    gewoon zeewater zou immers allang bevroren zijn geweest bij die temperaturen.