23 oktober 2017

Hubble gaat komende jaren op jacht naar exoplaneten bij Proxima Centauri

De baan van de rode dwerg Proxima Centauri aan de hemel

Sterrenkundigen zijn van plan om de Hubble ruimtetelescoop in te gaan zetten om te kijken of er exoplaneten draaien rondom Proxima Centauri, de ster die na de zon het meest dicht bij de aarde staat. Het is een zwakke, rode dwergster, die 4,22 lichtjaar van de aarde verwijderd is en die deel uitmaakt van het systeem van de heldere ster Alpha Centauri, die op haar beurt ook weer uit twee sterren bestaat.

Of er planeten om Proxima Centauri draaien weet men op dit moment niet, maar er doen zich komende jaren twee gelegenheden voor, waarbij men een uitgelezen moment heeft te kijken of er planeten in de buurt staan.

Proxima Centauri staat zo dicht bij de aarde dat ‘ie ten opzichte van achtergrondsterren een grote schijnbare ‘eigenbeweging’ aan de hemel heeft. Vanwege de draaiing van de aarde om de zon heeft de baan van Proxima Centauri aan de hemel t.o.v. de achtergrond een krulbeweging, de groene lijn in de afbeelding.

Een groep sterrenkundigen onder leiding van

1. Gert1904 zegt:

Zoals uit de figuur blijkt zal Proxima Centauri “Star 1” en “Star 2” NIET bedekken.

Wat wél optreedt is “gravitational lensing” van het licht van beide sterren door Proxima Centauri (en eventuele planeten).

Je hebt gelijk 🙂

• Ik denk dat je gelijk hebt. Maar de bron (=NASA) is ook verwarrend. Bij de afbeelding staat letterlijk: “This means that in 2014 and 2016 Proxima Centauri will pass in front of two background stars that are along its path.” En verderop in de tekst staat: “The opportunities will occur in October 2014 and February 2016 when Proxima Centauri, the star nearest to our sun, passes in front of two other stars.” En verderop is weer sprake van “its extremely close passage to the two stars.” Afijn, de NASA mag daar ook wel wat duidelijker in zijn. 🙂

• Gert1904 zegt:

De figuur is natuurlijk duidelijk. Er vindt geen sterbedekking plaats van “Star 1” en “Star 2” door Proxima Centauri.

“pass in front”, “pass directly in front”, je mag het vertalen zoals je wilt.

Het gaat om “gravitational lensing”.

2. Martin Schoenmaker zegt:

Naar aanleiding van een reactie bij een recent artikel (7 jan 2016) vond ik dit oude artikel. Ben er even ingedoken (http://arxiv.org/pdf/1401.0239v1.pdf) en vond ook dit stukje communicatie waarin duidelijk wordt dat het event in 2014 (nog) niet tot ontdekkingen geleid heeft.

Dear Michael,

I am sorry for my delayed reply.

We have taken the observations of Proxima with HST to measure its mass through microlensing. Unfortunately, our limited set of HST observations are not enough to look for planets around Proxima. There was not enough ground-based follow-up for this task either. (For the mass measurement of proxima, we will have to combine our 2014 observations with “baseline” observations which will be taken during 2015. )

We have another opportunity of an even closer encounter of Proxima with a background star in Feb 2016. At that time, hopefully, we will be able to carry out more frequent monitoring to look for planets around Proxima.

Thanks for your interest.

-Kailash