29 maart 2024

Koele dwergster vlamt iedere week op

Illustratie van een vlamster

Illustratie van een vlamster. Credit: Casey Reed/Nasa.

Een extreem koele dwergster op een afstand van slechts 53 lichtjaar vertoont ongeveer eens per week een plotselinge uitbarsting. In een paar minuten neemt de temperatuur van de ster toe van zo’n 2000 tot zo’n 7700 graden.

De ster, W1906+40, is een bruine dwerg – een “mislukte” ster dat niet genoeg massa heeft om waterstoffusie in z’n kern in stand te houden. De ster werd twee jaar geleden en bevindt zich – toevallig – in het beeldveld van de ruimtetelescoop Kepler, die de afgelopen jaren van ca. 160.000 sterren in de sterrenbeelden Zwaan en Lier elke 30 seconden heel nauwkeurig de helderheid heeft gemeten, op zoek naar exoplaneten.

Veel koele rode dwergsterren vertonen vergelijkbare vlammen. Dat doet vermoeden dat de omstandigheden op planeten bij zulke sterren niet al te gunstig zijn voor leven. De oorzaak van de min of meer periodieke uitbarstingen van W1906+40 is niet bekend. De ster zal de komende jaren met aardse telescopen in de gaten gehouden worden.

Bron: Astronomie.nl

1. Anoniem zegt

vlammen zien wordt door vergassing vooraf gegaan.
    bij een lage temperatuur duurt het allemaal wat langer voordat er weer voldoende puffffff in zit.
    iets vaker fikkie steken met allerhande materialen zal dat doen inzien. hands-on boy.