23 oktober 2017

Kepler-ruimtetelescoop nog niet afgeschreven

Impressie van de Kepler ruimtetelescoop

Berichten van de dood van de belangrijkste planetenjager zouden schromelijk overdreven kunnen zijn. De Kepler Space Telescope zou in plaats daarvan simpelweg een nieuwe fase van z’n missie ingaan: het zoeken naar planeten met een gravitatie-vergrootglas.

Sinds z’n lancering in 2009 heeft NASA’s Kepler-missie duizenden kandidaat-exoplaneten ontdekt, waarvan zo’n 90 procent waarschijnlijk echt zal blijken te zijn. Hiermee is het verreweg het meest succesvolle instrument om verre werelden mee te ontdekken.

Om dit soort exoplaneten te vinden moet Kepler voortdurend naar sterren turen, om te zoeken naar kleine veranderingen in helderheid wanneer een planeet voor z’n moederster langstrekt. Om dit te doen moet Kepler zijn blik stabiliseren door middel van minstens drie reactiewielen. Inmiddels zijn twee van de vier wielen stuk gegaan.

Een beverig gezichtsvermogen hoeft niet het einde te betekenen voor Kepler. Hij kan simpelweg een andere methode gaan gebruiken om exoplaneten te vinden: microlenzen.

Als twee sterren precies op