18 december 2017

Marskarretje oefent in Atacama-woestijn

Atacama

Dit lijkt wel een stukje Mars….maar het is toch echt de Atacama-woestijn, de meest Marsachtige plaats op aarde.

De Atacamawoestijn behoort tot de minst herbergzame landschappen ter wereld. Dankzij de unieke eigenschappen van z’n geografie kent dit gebied nauwelijks regenval. Sterker nog: metingen hebben uitgewezen dat er tussen 1570 en 1971 helemaal geen regen is gevallen. Doordat de lucht nauwelijks vocht bevat, worden de zoutmeren, zandduinen en lavastromen geblakerd door de hitte en de uv-straling van de zon. Het is niet voor niets dat de Atacama een uitstekende testomgeving vormt voor toekomstige Marsmissies.

Deze maand zal een testrover genaamd Zoe de Atacama onveilig maken. Het is de bedoeling dat de rover de komende maand zal reizen tussen plaatsen met een interessante geologie en vervolgens bodemmonsters gaat nemen, zowel van het oppervlak als monsters die met een boor zijn verzameld.

De ondergrondse monsters worden omhoog gebracht met een boor van een meter en vervolgens in houders geplaatst. Hier worden de monsters geanalyseerd met de Mars Microbeam Raman Spectrometer, of MMRS. Het is de bedoeling dat Zoe zo’n 40 of 50 kilometer zal afleggen en zo’n 10 tot 15 boorgaten gaat boren.

laser raman spectrometer silver box aboard Zoe

De laser raman spectrometer (zilveren kist), aan boord van Zoe.

De MMRS is het hoogtepunt van 18 jaar werk dat is verricht door NASA’s Jet Propulsion Laboratory. Het was eigenlijk de bedoeling dat MMRS terecht zou komen in de Spirit en Opportunity rovers, maar nadat NASA twee Marsmissies had verloren (de Polar Lander en de Climate Orbiter) werden de Mars Exploration Rovers minder uitgebreid uitgevoerd.

Het zal wel